Séminaire organisé au sein des Archives Henri-Poincaré à partir de l'année universitaire 2024-2025. [English version below]
Esprits non-humains : science, métaphysique, éthique
Lorsque les philosophes et les scientifiques ont étudié l’esprit, ce fut souvent avec le présupposé que l’objet de leur étude était, avant tout, l’esprit humain. Les autres esprits biologiques – animaux – ont longtemps été négligés ou sous-estimés, même s’ils ont été l’objet d’un intérêt croissant au cours des dernières décennies. Plus récemment, les progrès frappants de l’intelligence artificielle ont rendu de plus en plus plausible l’idée d’après laquelle certains systèmes artificiels pourraient, dans un futur proche, être considérés comme des esprits. Reconnaître la réalité ou la potentialité de ces esprits variés soulève des questions théoriques et éthiques cruciales.
Ce séminaire réunit des chercheurs de divers domaines venant de la philosophie théorique et pratique, des sciences cognitives et des sciences humaines, afin de présenter leurs travaux sur le thème des esprits non-humains – qu’il s’agisse d’esprits animaux ou d’esprits artificiels.
Le séminaire est bilingue, avec certaines séances en français et d’autres en anglais.
Lieu et horaires
Les séances du séminaire auront lieu les mardis soir, de 17h15 à 18h45, à Strasbourg, à la Maison Interuniversitaire des Sciences de l’Homme (5, allée du Général Rouvillois), en salle Océanie (1er étage), aux dates suivantes.
Les résumés des interventions sont à venir.
- 8 octobre 2024 (17:15-18:45): Tatjana Visak (philosophie morale) : What capacity for welfare do different animal species have and why does it matter? (abstract)
- 3 décembre 2024 (17:15-18:45) : Géraldine Aïdan (droit) : Recourir aux esprits pour personnifier le non-humain en droit ? Analyse d'une technique juridique
- 25 février 2025 (17:15-18:45): Marion Thomas (histoire des sciences) : Biographies animales, vers une histoire des individus animaux : l’exemple des chimpanzés des Institut Pasteur de Paris et de Kindia, Guinée pendant la période coloniale
- 1er avril 2025 (17:15-18:45): Leonard Dung (philosophie de l'esprit) : Conscious experiences in animals and machines
- 17 juin 2025 (17:15-18:45): Charlotte Canteloup (éthologie) : Quelle théorie de l’esprit pour les macaques?
Organisation
Stéphanie Dupouy, François Jaquet, François Kammerer, Manuel Rebuschi.
Le séminaire aura lieu en présentiel, mais les interventions seront également retransmises sur zoom. Si vous souhaitez recevoir les liens Zooms pour le séminaire, merci de bien vouloir vous inscrire sur le formulaire disponible à : https://enquetes.univ-lorraine.fr/index.php/962718?lang=fr
Seminar to be held at the Archives Henri-Poincaré from the 2024-2025 academic year.
Non-human minds : science, metaphysics, and ethics
When philosophers and scientists have studied the mind, they often assumed that what they study is primarily the human mind. Mental capacities of other animals have long been neglected or underestimated, even if they attracted an growing amount of attention in the last decades. More recently, the dramatic the progress of artificial intelligence have made it plausible that artificial systems available in the near-future might become, in some sense, minded. Acknowledging the reality or the possibility of these non-human minds raises a number of crucial theoretical and ethical questions.
This seminar aims at welcoming researchers from various disciplines (theoretical and practical philosophy, cognitive science, social science, humanities) to present their work on the theme on non-human minds (animal minds, artificial minds).
The seminar is bilingual, with some sessions in French and other in English.
Time and place
The seminar will take place on Tuesdays, from 17:15 to 18:45, in Strasbourg, at the MISHA – Maison Interuniversitaire des Sciences de l’Homme (5, allée du Général Rouvillois), in the room “Océanie” (1st floor), at the following dates:
- 8 octobre 2024 (17:15-18:45): Tatjana Visak (philosophie morale) : What capacity for welfare do different animal species have and why does it matter? (abstract)
- 3 décembre 2024 (17:15-18:45) : Géraldine Aïdan (droit) : Recourir aux esprits pour personnifier le non-humain en droit ? Analyse d'une technique juridique
- 25 février 2025 (17:15-18:45): Marion Thomas (histoire des sciences) : Biographies animales, vers une histoire des individus animaux : l’exemple des chimpanzés des Institut Pasteur de Paris et de Kindia, Guinée pendant la période coloniale
- 1er avril 2025 (17:15-18:45): Leonard Dung (philosophie de l'esprit) : Conscious experiences in animals and machines
- 17 juin 2025 (17:15-18:45): Charlotte Canteloup (éthologie) : Quelle théorie de l’esprit pour les macaques?
Organization
Stéphanie Dupouy, François Jaquet, François Kammerer, Manuel Rebuschi
The seminar will take place in-person, but the talks will also be broadcasted on Zoom. If you want to receive the zoom links, please register at: https://enquetes.univ-lorraine.fr/index.php/962718?lang=fr
Résumés / Abstracts
8 octobre 2024. Tatjana Visak: What capacity for welfare do different animal species have and why does it matter?
If we know a bit about dogs and their welfare, we seem to be able to make informed guesses about how well off some dog is. We can compare his welfare now to his welfare some weeks ago (when he was ill). We also seem to be able to tell that a particular dog is worse or better off than some other dog, at least in clear cases. But what if we want to compare the welfare of a dog to the welfare of a mouse or a human? Assume that we know a bit about mice and humans too. Assume that we can guess how well off the dog is for a dog, the mouse for a mouse and the human for a human? Is there anything else we need to know to compare their welfare?
Some people argue that different animal species have different capacities for welfare. They argue that a welfare level of, say, 8 out of 10 for a dog may not be the same as a welfare level of 8 out of 10 for a mouse or a human. These people argue that we need to know the capacity for welfare of different species to compare welfare across species. They suggest that capacity for welfare may vary along the line of cognitive capacity or along some other line. Other people argue that this is not the case and that all animals who are subjects of welfare have the same capacity for welfare. This talk introduces this debate, defends the latter view and explains the relevance of this issue.